II Ka 13/19 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Tarnobrzegu z 2019-04-10
- Tytuł:
- Sąd Okręgowy w Tarnobrzegu z 2019-04-10
- Data orzeczenia:
- 10 kwietnia 2019
- Data publikacji:
- 29 sierpnia 2019
- Data uprawomocnienia:
- 10 kwietnia 2019
- Sygnatura:
- II Ka 13/19
- Sąd:
- Sąd Okręgowy w Tarnobrzegu
- Wydział:
- II Wydział Karny
- Przewodniczący:
- Szymon Rożek
- Sędziowie:
-
Wiesław Kulpa
- Protokolant:
- st. sekr. sąd. Marta Czachurska
- Hasła tematyczne:
- Katastrofa w ruchu
- Podstawa prawna:
- art.174§1 kk
- Teza:
- 1. Na tak zarysowanym tle prawnym nie powinno już budzić wątpliwości, że skoro powstanie katastrofy nie musi być nieuniknione, a czas trwania niebezpieczeństwa jest bez znaczenia, gdyż wystarczające jest, że istniało ono nawet tylko przez moment, to .... w zakresie opisanym w punkcie I zarzutu aktu oskarżenia, wypełnił znamiona przestępstwa art. 174 kk. W realiach rozpoznawanej sprawy oczywistym wyznacznikiem stopnia zagrożenia osiągającego wymagany przez ustawę stan niebezpieczeństwa sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym, w rozumieniu art. 174 § 1 kk, jest fakt, że gdyby nie racjonalność zachowania interweniujących policjantów i innych uczestników ruchu, to jazda oskarżonego w taki sposób, z taką prędkością i w takich warunkach, jak opisano to w punkcie I aktu oskarżenia, a więc prowadzenie pojazdu mechanicznego z naruszeniem najbardziej elementarnych zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, doprowadziłaby do wypadku drogowego o tragicznych skutkach, w którym uczestniczyłby co najmniej: autobus na odcinku między .... jeden ze ścigających skazanego radiowozów; inne pojazdy, które: - albo zjeżdżały na przeciwległy pas ruchu; - albo jadąc z naprzeciwka zmuszane były do zjechania na pobocze. 2. Z przedstawionej przez świadków relacji wynika także bezspornie, że oskarżony, uciekając przed ścigającymi go funkcjonariuszami policji stwarzał realne niebezpieczeństwo wystąpienia katastrofy, pomimo, iż pościg za .... odbywał się w godzinach nocnych, a natężenie ruchu było niewielkie. Co charakterystyczne, z zeznań złożonych przez.... – pasażera pierwszego ze ścigających ...... radiowozów, wynika jednoznacznie, iż brawurowa i niebezpieczna jazda oskarżonego z naruszeniem najbardziej elementarnych zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym nie doprowadziła do żadnej kolizji drogowej, tylko dlatego, że mijane przez oskarżonego samochody zatrzymywały się na poboczu, słysząc sygnały dźwiękowe nadjeżdżających radiowozów policyjnych. Co równie bardzo istotne, z zeznań ..... płynie wniosek, iż organizując blokadę w miejscowości ... zauważyli, że ścigany pojazd marki .... kierowany przez ..... dopiero przed nią zaczął zwalniać, zatrzymując się następnie, a z wyjaśnień oskarżonego wynika, że zatrzymał prowadzony przez siebie pojazd dopiero z uwagi na niemożność ominięcia tej ostatniej blokady, a więc z obawy tylko i wyłącznie o swoje dobro.
- Istotność:
Dodano:
,
Opublikował(a):
Dorota Koper
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Tarnobrzegu
Osoba, która wytworzyła informację: Szymon Rożek, Wiesław Kulpa
Data wytworzenia informacji:
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Tarnobrzegu
Osoba, która wytworzyła informację: Szymon Rożek, Wiesław Kulpa
Data wytworzenia informacji: